Näytetään tekstit, joissa on tunniste #newyork. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste #newyork. Näytä kaikki tekstit

18 huhtikuuta 2017

Uus perhe, uudet kujeet...

Terveppä terve!

Eli nyt on New Jersey jäänny taakse ja perhe vaihtunu. Tällä hetkellä istun takapihalla kirjottamassa tätä ja kattelen samalla mahtavia näköaloja. Jos kirjottasin tätä etupihalla kattelisin samalla vuoria.

Näköala takapihalla

Eli Perjantaina 14.päivä oli aamulla klo 10:50 lento Newarkista ensin Houstoniin ja sieltä sitte lento Colorado Springsiin. Ku päästiin koneeseen Newarkissa ni näytti siltä että oltas jopa päästy lähtee pikkasen etuajassa, mut sitte siellä oliki muutama muuki kone jonossa, no siinä sitte jäätinki aikataulusta jälkee vuoroa odotellessa. Sitte ku vihdoin ja viimein päästii ilmaa ni taivas oli melkein pilvetön ja sain muutaman hyvänki kuvan koneen ikkunasta. Mulla oli lapsia istumassa edessä takana ja vieressä. Vieressä istuvat lapset oli tosi kiltisti ja ku ne kysy multa apua kuulokkeiden solmuissa ni autto han mielellää. Ne ei huudellu tai pyöriny ämpäriinsä älyttömästi, vaa kattelia Ipadejä tai jotain ohjelmaa koneen valikoimista. Mun takana istuva lapsi potki vähän väliä sitä mun tuolia ja edessä oleva alko oksentelee laskeutumisen aikana. No sitte ku päästiin Houstonin päähän ja alko laskeutuminen no eihän sekää menny ihan aikataulussa. Mulla oli alunperin 45 minuuttii aikaa vaihtoaika. Siin vaiheessa ku pääsin koneesta ulos ni mulla oli noin viistoist minuuttii aikaa jäljellä ennenku ne sulkee portit ja munhan piti siis vaihtaa terminaalia, me  laskeuduttiin E-terminaaliin ja mun seuraava lento lähti B-terminaalista, ja terminaalin vaihtaminen onnistu vaan lentokentän omalla metrolla, eli mun piti ensin löytää se mistä se metro lähtee ja sit löytää se toinen portti, eiköhän se portti sit ollu ku ihan toisessa päässä koko terminaalia. No sit ku pääsen vihdoin ja viimein sinne portille ne se virkailija ilmottaa et kone lähti just. Meinas ottaa vähän päähän. Onneks seuraavaan koneesee mahtu viel, ni se varas mulle siin saman tien paikan ilman kyselyjä. Sain siis hengailla Houstonin lentokentällä reilut kaks tuntii ennen ku se seuraava lento lähti. Kävin sit siin kaikessa rauhassa rauhassa syömässä ja odottelin et pääsis koneesee. Coloradoon pääsin vihdoin joskus puol kaheksan aikaa illalla, mua kentällä oli vastassa host äiti, nuorin lapsista ja host isän äiti.

Kassit pakattu

New York City Skyline one more time

Bye New York and New Jersey

Maybe Texas
Cloudy Texas

Houston or somewhere close

Siinä näyttäs melkeinpä jokaisen talon pihalta löytyvän uima-allas
Uus huone, on vähän isompi ku edellinen

Ja toisest suunnast


Ensimmäinen asia minkä näin ku astuin koneesta ulos ja katoin ikkunasta ni oli noi vuoret. Niitä ei voi olla huomaamatta. Tää kaupunki on vuorien juurella. Noi vuoret kuuluu siis Rocky Mountainin vuoristoon, Toi vuori mikä on tossa suoraan ku katot ovesta ulos, on nimelta Cheyenne mountain ja sen takana on vuori nimeltä Sugarloaf mountain. Ja sit tost näkyy Cheyennen vieressä sellanen ku The Horns. Mut se tunnetuin vuori mikä täällä Colorado Springsin kohalla sijaitsee on Pikes Peak.

Ainut kuva minkä oon ottanu vuorista tällä hetkellä. Tää on otettu oven suusta talon sisäpuolelta.  Eilen olisin saanu hyviä kuvia vuorista mut ei ollu kamera mukana, puhelimel ei oonistunu. 

No mutta siis Perjantai illalla ei tapahtunu paljoo, juteltii ja tutustuttii, otettii rennosti. Lauantaina aamulla heräsin kuuden puol seiskan aikaa, ilman herätys kelloo. Coloradohan on kaks tuntii New Jerseyy jäljessä et kello oli kaheksan puol yheksän mun aivojen mukaa. Lauantai-aamu otettii suht rauhallisesti, lasten mummo teki banaani pancakesejä, oli muuten tähän asti parhaimman makuset pancakesit mitä oon täällä syöny ja kahviki on tuoretta, kone jauhaa pavut ennen jokaista kupillista. Tuore kahvi on paras kahvi. Aamupalan jälkee lähettii hakemaa mulle ja lasten mummolle kulkuluvat armeijan alueelle. Mulla on lupa voimassa 90 päivää. ja ku se menee umpee ni mun pitää hakee uus lupa, ja siinä vaiheessa mun pitää uusii ajokorttiki siinäki on 90 päivää aikaa hakee uuden osavaltion ajokortti. Lasten mummo tarvi vaan siks päiväks luvan koska oltii menossa myöhemmin päivällä viettämää nuorimmaisen synttäreitä keilahallille mikä oli armeijan alueelle. Tän mun uuden host perheen äiti tekee töitä armeijalle, siks mulla on kulkulupa sille alueelle. Kulkulupa haku reissun jälkee käytii vähän ajelemassa ja kattelemassa paikkoja. Synttärit alko puol yhen aikaa ja loppu puol neljän aikoihin. Juhlintojen jälkee käytii shoppailemassa targetista mulle lisää henkareita ja huoneesee pikku roskis. Pääsin ajamaa ekaa kertaa täällä olessa. Noi tiet tuntuu täällä paljon isommilta, mut veikkaan e se johtuu siitä et tääl ei oo nii ruuhkasta verrattuna New Jerseyyn. Lauantaina loppuilta otettiiki sit rennosti. Sunnuntaina tänne oli tulossa ihmisiä pääsiäis brunssille puol yhentoista aikaa, meit oli tääl melkein 20 ihmistä saman katon alla. syömisten jälkee kaikki lähti jollekki toiselle naapurustolle easter egg scavenger huntille, Mä päätin skipata sen ja lähtee yksin ajelulle ja tutustuu paikkoihin. Täytyhän sitä tietty lähin Starbucks metsästää myös. Sunnuntai ilta meni kans rennosti, käytii viikon aikataulu läpi ja muita asioita mitä tarvi tietää.

Maisema kuvia, Lauantai-illalta

Lauantai-ilta edellee

Maanantaina mun työt alko 6:30, ensimmäinen asía mitä teen on otan kupin kahvia, siin vaiheessa ku oon ehkä noin puoles välis kuppia käyn herättämässä keskimmäisen, joka oli viel unessa. Muut oli jo alakerrassa syömässä aamupalaa. Lapsien pitää joka aamu tyhjentää tiskikone ja ulkoiluttaa ja ruokkii koira. Niillä on vuoro listat kuka tekee minäki päivänä ja mitä. Koulu alkaa kaheksalta ja loppuu kolmelta. Koulun jälkee tehtii läksyt ja pelattii vähän Unoo.

Perheen koira Roxy tykkää makoilla auringossa

Toinen paikka mikä näyttää olevan tosi suosittu

Viiden aikoihin lähettii ajelee vanhimman jalkapallo harkkoihin, sinne ajaa noin 45 minuuttii. Sillä aikaa ku se oli harkoissa, me käytii hakemassa mulle sim- kortti puhelimee ja käytii samalla reissulla kattoo paljon maksais aurinkolasit vahvuuksilla ja tarviiko mun käydä silmälääkärissä ensin. Löyty ihan kivan näköset lasit ja ne maksais melkein puolet siitä mitä joutus maksaa Suomessa. Jäin viel miettimää että haluunko ne vai katonko jos löytys jostain viel halvemmat tai löytyskö lähempää paikka mist vois käydä ostaa lasit. Host äiti sano et se voi kattoo armeijan aluueelta jos sielt löytys viel halvemmat. Tääl on tosi voimakas aurinko ja tuuli ni tulin siihen tulikseen et satsaan mielummin kunnon aurinkolaseihin mitkä suojaa silmiä paremmin. Mulla alkaa silmät vuotaa tai kuivuu tääl, ni mietin et piilarit saattaa vaa pahentaa asiaa ja aurinkolasit olis parempi vaihtoehto. Jalkapallo harkat loppu puol kasin aikaa ja takas kotona oltii puol ysin tienoilla.

Mulla alkaa viikolla joka päivä työt 6:30  ja iltasin loppuu 8:30, päivällä mulla on vapaata sillon ku lapset on koulussa.

Tää Coloradon ilmapiiri vaikuttaa rennommalta/rauhallisemmalta verrattuna New Jerseyyn. Yritän kannella kameraa mukana ja napsia kuvia aina ku pystyn.

Talk to you soon.

-Johanna-


08 elokuuta 2016

Heinäkuun menoa ja meininkiä...

Terve, 

taas on kerenny kuukaus vierähtää tos noin vaa. Ja jonkun verran on tapahtumaakin ollu tässä. Rantaa, merta ja ilotulituksia, shoppailua, Princeton, Madame Tussauds ja New York City, uusia kavereita ja keittiö remontti.



Eli heinäkuun alussa oltiin Point Pleasant Beachillä Host äidin perheen kanssa viettämässä 4th of July:ta, tuli vietettyy kaks päivää rannalla ja yllätys yllätys olin kivan punanen vikana iltana. Eli matkaan lähettiin lauantaina aamupäivällä. Ahtauduttiin kahteen autoon viiden ihmisen ja tavaroitten kanssa (okei ei oikeesti tarvinu ahtautua, hyvin mahduttii). Matka kesti lähemmäs pari tuntii koska kaikki muutki oli menossa rannikolle, autoja oli paljon liikenteessä. Meil oli tosi kiva talo siel, seittemän makkaria, neljä kylppäriä ja uima-allas takapihalla. Matkaa boardwalkille ja rannalle oli kaks korttelia, eli sä kävelit sinne noin viidessä minuutissa riippuen muusta liikenteestä. Sunnuntai päivä meni rannalla ja uima-altaalla. Tuli jalat uitettuu meressä ja näin delfiinejä luonnossa vapaana uiskentelemassa ja pitämässä hauskaa (sain videolle sen mut katotaa saanko lisättyy sitä tänne). Illalla mentii ulos syömää yhteen pitsa paikkaan ja sinne ei kyllä uudestaan olla menossa, palvelu oli huono, ensin saatii odottaa ikuisuus että pöytä vapautuu, vaikka meillä oli varaus, sit saatii odottaa että meijän ruoka tulee pöytää, siel oli pöytiä jotka tuli meijän jälkee, sai ruuat ennen meitä ja oli valmiita ennen ku me saatii ruokaa naaman etee, oltiin pyydetty että lasten ruuat tulis eka mahdollisimman nopeesti mut ne sai vikana ruuat ja alkupalat talu samaa aikaa ku pääruoka ja tarjoilija oli epäkohtelias ja ruoka ei maistunu ees pahemmin millekkää. Eli sinne ei tuu kyl mentyy uudestaa. Maanantai alko taas rannalle menolla, siel tuli taas vietettyy muutama tunti ennenku lähettii takas talolle missä lapset hyppäs suoraa uima-altaaseen. Illalla mentii syömää koko porukalla italialaiseen ravintolaa mis oli ihan älyttömän hyvää ruokaa ja tosi isot annokset, kukaa ei tainnu saada lautasta tyhjäks asti, piti ottaa loput mukaa. Sen jälkee mentii talolle takasin hetkeks ja valmistauduttiin ilotulitusten katteluun, käveltii boardwalkille kattomaan ilotulitukset ja sen jälkee osa lähti takas talolle mut me mentii boardwalkilla sijaitsevaan pieneen huvipuistoon vähäks aikaa lasten kanssa. Sen jälkee minä ja host isä hypättii autoon ja lähettii ajaa kotia kohti koska, host isän piti mennä aamulla töihin ja mä olin lähössä Princetonii päiväks turisteilemaan. Taas oli muitaki liikenteessä ja matka kesti normaalia pidenpää ja oltii kotona joskus kahentoist puol yhen aikaa yöllä.







Seuraavana aamuna olikin sit herätys yheksän puol kymmenen aikaa ja valmistautuminen päivään Princetonissa. Yhentoist aikaa kävin nappaamassa Ninan juna-asemalta ja lähettii kohti Princetonia. Ajomatka sinne kesti noin tunnin verran. Sinne ku päästii ni parkkipaikan etsimiseen meni hetki mut löydettii parkkipaikka ihan campuksen vierestä. Ensimmäisenä suunnattiin starbucksia kohti, ennen ku päästii sinne asti löydettii kauppa mist sai kaikkee Princeton nimikko tavaraa ja käytiin tutkimassa mitä kaikkee siel on. Ostin postikortin itelleni muistoks, mut ollaan menossa takas jossain vaiheessa ja ostetaa sit jotkut paidat tai jotain. Sit ku oltii starbucksissa käyty siirryttii campuksen alueelle napsimaan kuvia ja ihailemaan rakennuksia. Noin parin tunnin kiertelyn jälkee lähettii ajaa kotia kohti, matkalla pysähdyttiin yhteen dineriin syömään hampparit ja sit jatkettii matkaa kohti Summitin juna-asemaa, mistä Nina jatko matkaa kotiin. Loppuviikon otin rennosti ja nukuin aamusin pitkää. (normaalisti herätys on siinä seittemän aikoihin). Lauantaina lähin shoppailemaa Hannan kanssa (alueelle saapunut suomalainen au pair) Bridgewater commonsiin, Se on sellanen tosi iso ostoskeskus noin puolen tunnin päässä. Siellä tuli joku pari kolme tuntii pyörittyy.. ja Sunnuntaina illalla oli Au pair tapaaminen yhessä puistossa mis oltii kuuntelemassa coverbändiä, Bazooka Joe and The bubble gum machine.












































Seuraava viikko meni samalla tavalla ku kaikki muutki, Perjantaina mentii Hannan kanssa keilaamaa ja edellee oon huono siinä...:) Mut hauskaa oli ja se paikka oli tosi iso ja mennää todellaki uudestaa.





Ja sit seuraavalla viikolla alkoki keittiö remonttiin liittyvät puuhat, keittiön tyhjennys host äidin kanssa ja uudet kaapit tuli valtaamaan autotallin. Host Perhe lähti lauantaina Hamptonii host isän veljen perheen ja vanhempien kanssa viikonlopuks, Ite lähin lauantai aamulla new yorkiin Hannan kanssa, me tavattiin siellä yks Hannan kaveri training schoolilta. Käytii Madame Tussauds vahataidetta kattomassa, syötii applebeessä, shoppailtii Sephorassa ja H&M:ssä ja käytiin Grand Central Terminalissa, siel on yks pikku puoti mist saa pohjoismaisia herkkuja. löysin salmiakin makusta lakua, tai ei se ihan ollu salmiakin makusta mut lähellä, oli vaa ihan älyttömän kallista 10$ sellanen pieni purkki. New Yorkissa tuli koko päivä vietettyy, jaloissa ei kyl ollu hirveesti voimia jäljellä ku päästii junaa ja kotia kohti. Onneks matka kesti tunnin verran ni kerkes jalat lepää hetken ja ilma oli kans tosi lämmin ja New yorkissa talot on nii tiuhaa et siel ei hirveesti tuuli kulje ni siel tuntu paljon kuumemmalta ku mitä new jerseyn puolella tuntu, oli sielläki kuuma mut se ei tuntunu nii tunkkaselta ja ahistavalta se lämpö. Mutta joo hyvä reissu oli lämmöstä huolimatta. Sunnutaina tapasin yhen uuden au pairin, Se on tän mun host perheen parhaimpien kaverien uus au pair. Menin illalla niille dinnerille, koska se oli niitten edellisen au pairin vika ilta ennen matkusteluja, tulee täl viikol viel muutamaks päiväks takas ennen ku lähtee kotia kohti Saksaan.



















































Sitte alkoki keittiö remontti 26.päivä ja pieni sekamelska talossa. Pientä tottumista ollu kaikilla, ei pysty enää kulkee samoja reittejä eri huoneisiin, piti vaihtaa kulkureittejä ja sen edelleen välillä unohtaa ettei voikkaa mennä tuolta ku pitää mennä tuolta...:) Siirrettiin mikro, toaster oven ja ruoka pöytä olkkariin ja kaikki osa ruokatarpeista. Autotallista löytyy nyt kaks jääkaappia ja pakastinta ja siellä saa ravata joka kerta ku haluu jotain juoda tai tehä jotain syötävää. Ulkona tulee syötyy jonku verran tän remontin aikana. Lauantaina Hannan host perhe kutsu mut lounaalle joten lähin sinne karkuu remonttia. Lounaan jälkee lähettii Livingston Mallille shoppailemaan. Löydettii yks kauppa missä molemmat tulee varmaa tuhlaamaa jonkun verran rahaa vaatteisii täs lähi tulevaisuudessa. Käytii myös Barnes and Nobles kirjakaupassa seikkailemassa ja tutkimassa valikoimaa. Siel oli uusimman Harry Potterin julkaisutilaisuus alkamassa myöhemmin  illalla. Täytyy varmaa ens viikol käydä ostaa se, Hanna osti sen eilen ja vähän alko itteeki tekee mieli ostaa ja lukee se. Täl hetkellä luen Sara Shepardin (pretty little liars kirjailija) The Heiresses, pitää lukee se ensin ennen ku menee ostaa uutta ku on kirjasto kirja.





Viime viikol ei tullu taas paljoo mitää kummallista tehtyy, Perjantaina käytii Hannan kanssa Westfieldissä lounaalla, sinne on avattu uus hampurilais mesta ja oli muuten tosi hyvät hampparit, pitää mennä uudestaa joku päivä. Lauantaina lähettii seikkailemaan tohon Watchung Reservationiin, siel on sellanen hylätty kylä ja älyttömästi erilaisia polkuja missä seikkailla ja lenkkeillä. Siel meil meni joku pari kolme tuntii seikkaillessa, lämpöasteet pyöri siel kolmeskympis ja ilmankosteus oli jossain 80% tienoilla, ja oli luvattu viel ukkosta ja sadetta myöhemmin, ja täällä ei sen ukkosen ja sateen jälkee ilma raikastu vaa pysyy samanlaisena ku mitä oli ennen sitä. Mut siis joo kivaa oli vaikka keli oliki ehkä vähän liian lämmin ja kostee tollaselle seikkailulle. Sunnuntaina oli aupair tapaaminen kans westfieldissä Let's Yo nimisessä frozen yogurt paikassa. Nappasin Hannan mukaa sinne ja sen jälkee mentii Hannalle, sen host perhe oli menny sukulaislapsen synttäreille ni saatii olla kahestaa, tehtii jauhelihakastiketta ja spagettia ruuaks ja sit paisteltii köyhiä ritareita (jouduttii tehä valkosesta leivästä koska ei löydetty sopivaa pullaa) ku Hannan host perhe oli tullu kotii, Siel kaikki tykkäs niistä, kuhan tää meijän keittiö remontti tulee valmiiks ni haluun tehä niitä mun host perheelle, ja katotaa kelpaako ne tytöille (letut ei kelvannu).


















Reilun kolmen viikon päästä Lina tulee Wisconsinista ja vietään meijän synttäri viikonloppua New Yorkiin :) meil on peräkkäisinä päivinä synttärit :) Syyskuussa ollaa myös Host perheen kanssa menossa kattoo Cirque du soleilia, lokakuussa olis Army Football West  Pointissa ja Marraskuussa meen vapaaehtoistöitä tekee New York maratoniin. Mutta niistä lisää myöhemmin. Meillä muuten kasvaa kurpitsa omalla pihalla, katottaa minkä kokoseks kerkee kasvaa ennen Halloweeniä.
Ja lopuks ihan sekalaisia kuvia kesän ajalta.

Sain Starbucksin Gold cardin postissa. Tulee vähän käytyy, ja on kans pikasen halvempää ku suomessa. Kallein juoma mitä on tullu ostettuu on muistaakseni ollu reilun viis dollarii normaalisti pyörii siin neljä ja jotain dollaria.

Täältä löytyy vähän erilaisempaaki juustoo

Jonottamassa että pääsee hakemaan Host-tytöt leiriltä

Löysin lakua meijän kaupasta

Tää ei ollu nii hyvää ku musta pussi.

Löysin myös suomalaista voita kauppa reissulla.

Ja Halloween näkyy jo joissain kaupoissa

Pelattiin tossa yks aamu Unoa aamupalalla. Unoo on kyl tullu pelattuu vähän enemmänki viime aikoina, Skip-bon pelaamista opetellaan tällä hetkellä.

Oho, tulipas pitkä. Kuvia on ainaki enemmän, täytyy silti yrittää  enemmän ihan arjen aikana napsia noita kuvia. Seuraavaan kertaan taas....


Good night.....Or morning!
Johanna